Tough Life After SPM (Contoh Contoh Resume Kerja)


     Asalamualaikom.Lama tak keep in touch.Sepatutnya masa yang lapang banyak la nak kena keep in touch ngan korang kan?Nak bina influence supaya ramai kenalan blogger lain betul tak?Tapi nak buat camner?Saya sibuk kerja cari duit,maklumlah saya buan berasal dari keluarga senang."Born with Silver Spoon" orang kata.

      Jujurnya  kepala saya dah beruban sikit memikirkan krisis ekonomi yang melanda diri.Betul la mereka kata,Dunia lepas SPM tak seindah yang dibayangkan.Tak sabar nak keluar dari hidup kat asrama SMS Banting.Sekarang saya menghadapi masalah kewangan yang sangat teruk dalam hidup saya.Dengan bisnes ayah dan keluarga yang tidak menentu merupakan antara masalah yang mengusutkan kepala.

     Apa yang saya boleh buat just ringankan beban abah berniaga tiap hari,teman dia tolong dia apa yang patut masa berniaga.Memang perit,penat.Memang susah cari duit sebab tu saya geram tengok budak budak kat mall tu senang senang jer habiskan duit makbapak dorang.Dornag nasib baik sebab mak bapak kaya jer.

     Tiap hari fikir juga,dengan krisis ekonomi sendiri yang tak menentuni  macam macam saya tak leh buat.Nak amik lesen tak de duit.Takkan nak terus hidup ceri selama 8 bulan ni.Yuran universiti?Motor,kereta???Semua pakai duit nanti.Kehidupan lepas universiti banyak pakai duit.Kalau aku tak start buat apa apa,macam mana aku nak hadapi masa akan datang?

   Image result for chess

     Jadi saya mula merangka dan mencatur pelan jangka masa panjang buat masa depan.Dan saya lihat percaturan saya akan menguntungkan saya pada masa akan datang.So saya nak kongsikan kerangka jangka masa panjang saya supaya menjadi manfaat bersama kepada kita semua dan pelajar pasca SPM  supaya tak tercongok tak tau nak buat apa."Your future start with a few beginning step"

Belajar Bahasa Mandarin


Image result for mandarin courses yoyo chinese
 Kenalkan ni Yaya Cheng dari http://www.yoyochinese.com/start
 Dialah online personal tutor pilihan saya comelkan?
Umumnya kita tahu penggerak ekonomi di negara kita majoritinya ialah bahasa Cina.Ketahuilah dengan menguasai bahasa mereka meningkatkan peluang pekerjaan kepada 70% dan mendapat pulangan gaji yang lumayan selain dapat juga membina kepercayaan dan pengaruh dalam kalangan kaum Cina di Malaysia.Sebab itu saya mencuri sedikit masa saya untuk belajar bahasa Mandarin ni.Kalau korang nak tau bahasa Mandarin ni  compare ngan Korea ngn Jepun,Mandarin ni susah gila bapak.Pin Yin,Tone dia perrrhhhhhh.....Susah wei.Sebab tu la berbaloi kalau belajar.Memang lumayan.So saya berharap agar ramai orang melayu yang akan belajar mandarin so saya akan post pasal Bahasa Mandarin lebih spesifik pada masa akan datang.Keep in touch kay ;)

Amik Lesen Motor

Image result for lesen motor












Bila dah amik lesen motor senang la aku nak berangkut ulang alik kerja betul tak.Macam macam peluang kerja aku leh dapat bila boleh bawa motor ni lepas SPM.Jadi delivery ke despatch ker.Oncost jer dah RM300 aihhh...gaji aku tolong abah bulan 12 abis ke lesen jer....penat ku kerja sebulan...rasa nak nangis ahahahahahaha

Kerja Tuisyen
Image result for book









Saya dapat interview untuk kerja Tuisyen di kawasan berdekatan.Dan pihak sana suh saya buat resume.Saya yakin ramai mereka baya sana bermasalah nak buat resume.Meh sini saya tolong.Saya bagi conoth resume saya sebagai rujukan kay :D




Itulah contoh resume saya yang boleh saya kongsikan.Banyak lagi yang saya nak kongsikan tapi tak cukup masa lah.Sorry...next entry saya akan buat entry pasal apa yang berlaku di Aleppo,Syria.Doakan mereka disana dan doakan kesihatan saya ;)

Image result for aleppo syria

Post a Comment

0 Comments