Mat Lutfi : 90's Generation Icon (90's GenerationExclusiveEntries Part II)

Para pembaca ke 197 283,kali ini saya akan menulis tentang seorang ikon yang sangat anda kenali dan yang telah mewarnai zaman persekolahan kita.Ya dia adalah Mat Lutfi.Korang memang dah kenal sangat ennnn.Lagi lagi perempuan kat luar sana.Dia la punca awek awek rajin bukak youtube sebab nak tunggu dia update vlog.

Memang aku suka dengan sarcasm dia.Lawak lawak dia bukan lawak bodoh.Lepas baca biodata dia now I know.He not an ordinary people like Im expected.He from SBP like me too!!!!

Matluthfi atau nama sebenarnya Muhammad Luthfi Bin Rohime merupakan seorang vlogger dari Malaysia. Beliau dilahirkan di Kedah pada 1990 di Kedah,Malaysia. Saluran youtubenya disenaraikan antara 10 saluran Youtube paling popular di Malaysia pada tahun 2012. Beliau meminati kumpulan Hujan dari Malaysia.

PendidikanWalaupun lahir di Kedah tetepi beliau pernah bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Kuala Kangsar selama 3 tahun(2003-2005) sebelum ke Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu (2006-2007). Sekarang beliau belajar di Universiti Curtin di Perth, Australia.

Cara PenyampaianBeliau menggunakan dialek utara pada hampir semua videonya di Youtube. Selain unsur humor di dalam videonya, Beliau turut memasukkan unsur nasihat di dalamnya.

AnugerahShout Aloud Award(Anugerah Shout 2012)
Shout Aloud Award(Anugerah Shout 2013)
Aksi di Youtube paling popular(Anugerah Bintang Poupular Berita Harian 2013)
Image result for mat luthfi
Thats why ramai perempuan gila kat dia.Dia handsome guy with brain.So dia yang buat aku terjebak kepada dunia blog ni.Ya.Korang yang pembaca ke 197 283 ni wujud disebabkan dialah.Dia yang menginspirasikan aku untuk menulis blog.Korang boleh baca entri pertama saya pada tahun 2014.

Video pertama yang buat aku kenal Mat Luthfi ialah "Typical Question to Post SPM Candidate" 
Start dari tu aku mula stalk semua video.Then aku tergelak gelak dan suka dengar dia punya dialek dan sarcasm.Dan dia mula pikir yang aku pun patut start buat vlog juga.Untuk sampaikan
mesej kepada semua orang.Tapi saya bukan orang kaya.Im not born in silverspoon like him.Actually he was born in rich family.So,no wonder dia ada fasility fasility yang cukup tuk buat video.

Bayangkan time form 3 nak beli DSLR pun aku tak mampu tak de duit.Im not like you guys.Boleh mintak kat mak ayah nak apa apa sebab mak bapak korang kaya.And even my sisters and brother always keep promising me to give me money or whatever I want if I get good result.But Im not genius.So it is impossible.So aku terpaksa lupakan impian aku  untuk masuk dunia Vlog dan aku biarkan la impian aku hanya berkubur.Even sampai sekarang aku masih tak mampu untuk membeli sebuah kamera DSLR.

Saya hampir give up impian saya untuk menjadi Vlog,Travelog dan sebagainya disebabkan hidup saya yang miskin.Disebabkan itu saya terus menulis dan menulis sehingga sekarang.Walaupun sedikit sahaja yang membaca,berapa sangatlah yang membaca dan mendengar...jauh dalam sudut hati saya berharap,mungkin suatu hari,akan ada pihak pihak yang akan menaja studies saya,menagih skill dan kebolehan saya untuk disumbangkan kepada penaja.Sehingga sekarang saya masih memasang impian tu,walaupun didalam sudut hati sudah terasa sangat untuk give up dan tinggalkan dunia blog ini berkubur sahaja.Tapi saya masih cuba dan cuba.Harapkan Nuffnang berapa jer la boleh dapat.

Antara video Mat Lutfi yang inspire aku ialah Hari Jubah,bila tengok dia seronok belajar kat oversea.Tu lah saat aku mula terdetik nak belajar.Aku nak rasa life yang jauh dari sudut hati aku tidak pernah terbayang.Then aku mula decide nak masuk SBP.Masuk SM Sains Banting and mulakan life baru.....
 Image result for buku mat luthfi
 Banyak juga buku dia aku beli....sebab aku nak tahu dia biasa bercakap dalam blog.So I wanna look how if him delivered his message in writting and in same platform just like me.So I collect this two books and still placed in my shelf 

Dan sekarang kita pun mula melihat kerajaan pun dah mula merangka masa hadapan Transformasi Nasional 50.Ini menandakan zaman lalu semakin melambai meninggalkan kita.Ikon ini yang menghiasi skrin lappy and phone anda ketika zaman persekolahan pun akan memulakan lembaran baharu.Samalah nasib kita sebagai 90's generation.Sudah meninggalkan alam remaja dan semua 90's generation pun completely taking step into alam belia.No more 90's in school

Mat Lutfi sudah memulakan rumah tangga menandakan 90's generation sendiri sudah sepatutnya bersedia dengan  tanggungjawab.Kita bukan sepatutnya lagi pemakan makanan yang ibu bapa.Kita perlu ada kesedaran sendiri,kita dialam yaitu perlu berusaha sendiri.Takkan yuran universiti nak harap mak bapak bayar juga????mahal tu.Duit belanja boleh ampun lagi kut.Aku pun penat kerja hari hari cari duit simpan tuk masa depan,tu lah aku sedih sangat bila tengok budak budak baya aku seronok jer bazir duit mak bapak dia kat mall enjoy sedangkan dorang tak nampak masa deoan kat uni nanti lagi banyak pakai duit.Cukuplah.18 tahun mak ayah dah berkorban.18 tahun membanting jasad untuk mencari not kertas untuk sara hidup kau setiap hari.Sekarang kau nak desak lagi mereka menyeksa jasad mereka untuk membayar yuran pengajian kau yang entah berapa tahun lagi????Adik adik kau?????ada fikir????

Sebagai penutup,Kita generasi 90 sudah melangkah sepenuhnya ke alam baru dan telah meninggalkan alam persekolahan dan alam remaja secara rasmi.Ubah mind set.Hidup akan mencapai satu stage yang lebih sukar.Mungkin di zaman persekolahan kita pernah rasa sedih break up clash ngan mak we...tapi itu sikit.Puppy Love.Kalau break pun tak de apa.Lepas ini relationship korang akan jadi lebih serious.Lepas ni korang dah tak tanya bf/gf korang dah siap homework ke????bagi surat dengan coklat....tak....

Lepas ni korang akan bincang pasal bila nak tunang...nak jumpa mak ayah awek pakwe...bila nak beli motor kereta....ada rumah???berapa lama masa nak merisik lepas kerja...berapa hantaran...how to balaced with our study and love relatioship...kau akan fikir macamtu sekarang.dah tak fikir gaduh gaduh jelous bf borak ngan pompuan lain macam time sekolah dulu...nooo....sekarang ni simple.Kalau laki tu curang...terus move on...memang dah nampak dia tak baik tuk kau.Tak yah nak luah frust kat twitter macamzaman kau sekolah dulu.Zaman tu dah berakhir.Zaman ini...Masa sekarang ni.Apa yang kita perlu buat....ialah merancang masa depan kita akan datang.Series...jangka masa panjang.Apa yang anda lakukan harini untuk hari esok.Selari dengan pelan kerajaan Transformasi Nasional 2050.Tindakan hari ini untuk generasi akan datang.Dan ketika itu,umur kita semua 51 keatas.Kita menjadi warga emas dah.

Sekian, Terima Kasih

Post a Comment

4 Comments

  1. hahahaha elsa pun suka tengok video dia yang Typical Question to Post SPM Candidate tuh. Tengok ulang kali tak pernah tak gelak

    ReplyDelete
  2. Hebat penangan Mat Lutfi ni dengan Vblog youtube dengan msg yang penuh tersurat dan tersirat.. Datang singgah sini yer.. )

    ReplyDelete
  3. nice entry... nak tulis mcm nie x sampai.. tp dah ada org yg sampaikan hehe :D

    ReplyDelete
  4. dulu saya selalu jugak tengok video dia pastu lama lama dah hilang minat sebab dia jarang update video hahaha tak tahu pulak dia ni bukan calang calang orang

    ReplyDelete