Life After Matricullation:Bagaimana Saya Memulakan Freelance Business

    Asalamualaikom dan kini anda sedang membaca blog seorang penganggur.Hati hati.Saya nasihatkan awak jauhkan diri sikit dari saya supaya wabak malas saya tidak menjangkiti anda semua.

     Pada hari ini,sudah 3 minggu saya menamatkan program matrikulasi dan result final sem 2 pun masih tak tahu lagi.Dan 2 minggu awal saya mempunyai minggu yang amat tidak produktif.Mungkin a little bit productive yeah coz I read a lot during first week sebab pilihan raya ennnn.Banyak juga baca pasal politik kat twitter dan saya juga merupakan pengulas politik tersebut.Berharap menjadi tweet famous tweet saya tu malangnya tidak.

   Pada Isnin minggu lepas,UKM atau Universiti Kebangsaan Malaysia menghantar surat tawaran kepada seluruh pelajar di Malaysia dan menyeksa mereka dengan menyuruh mereka menghantarkan video interview dan video resume kepada mereka dan diberikan due date.Ini merupakan masalah yang membebankan kepala otak dan baru aku tahu budak sekarang ramai je ngadap fon,main musically,tik tok.Tapi sampai nak edit video untuk interview tak reti.Dan melihatkan ini sebagai peluang dan rezeki untuk saya mengambil peluang di atas masalah orang lain.Yeah bak kata boss tempat kerja tuisyen saya dulu.

"Masalah orang adalah sumber rezeki kita.Jadikan masalah orang sumber rezeki kita.Contoh ada masalah anak bodoh.Itu rezeki cikgu cikgu tuisyen."

Jadi bermulalah kehidupan freelance saya sebagai Juru Edit Video berbekalkan Software Sony Vegas Pro sahaja,dan ilmu dari Youtube saya kini sudah memperoleh bolehlah RM100 above.Dengan edit video untuk interview.

Sebelum aku citer lebih lebih ni korang tau ke freelance tu apa?
Image result for freelance
Istilah definasi freelance ni lebih kurang self-employed and hired to work for different companies on particular assignments.

Freelance ni macam kerja yang kau buat kat mana mana kau suka.Kat toilet,kat masjid everywhere yang kau rasa selesa not only in office.There are a lot of work and business that you can do as a freelance.Such as.

1.Videoeditor
Image result for video editor

2.Graphic Designer
Image result for graphic design
3.Novelist
Image result for novelist

4.Youtubers (Food review,Gamer,Tutorial,Musician,Comedian)
Image result for pewdiepie

5.Programmer
Image result for programmer

6.Translator
Image result for translator

7.Artist
Image result for artist

8.Chef (Online Business)
Image result for chef

9.Fashion Designer/Influencer
Image result for fashion designer
10.Mechanic
Image result for mira filzah mekanik
11.Model
Image result for wany hasrita

         ada banyak lagi benda yang korang boleh buat business freelance lagi lagi kalau kau ada banyak kemahiran and bakat yang diperlukan dalam industri global masakini.Cuma nak tak nak je.Lagi lagi dalam dunia yang sekarang memerlukan duit ni.

         Im not born in a silverspoon,which is Im not came from a family of engineer or doctor or someone 4K above of salary.So I need to work very hard to own a motorcycle,car,labtop even my car license also I need to work for it.I'm living a diffrent life to my friend right now.

        Orang tua selalu melihat saya sebagai orang yang senang,rileks tak buat apa.Tak susah sangat.Malas.But kalau compare ngan budak budak zaman sekarang saya ni di consider rajin.Ada budak budak melayu masa cuti belajar programming,science comp editing video photoshop semua?
Ada budak melayu berniaga cari kerja.Ada tapi kurang.Ramai budak Melayu buat apa?Dating kat mall,hang out ngan member guna duit mak pak sampai beratus habis satu hari camtu jer.Aku kalau nak dapatkan duit yang dorang habiskan sehari tu perlukan masa 3 minggu kerja edit video.Pastu duit habis gi salahkan kerajaan la apa la.Dude.Bersyukurla,kalau aku dapat hidup enjoy enjoy macam kau tak payah pikir nak belajar aku dah cukup bhagia and bersyukur dah.

        Aku pun nk hidup macam korang juga,kat kolej boleh malas malas belajar,main game tengok movie,dating ade awek lawa.Korang boleh buat cemtu sebab korang ada mak pak kaya.Kalau aku buat cemtu aku rasa aku akan jadi golongan peminta BRIM lepas aku habis universiti nanti.


Post a Comment

2 Comments

  1. hahahaha setuju sangat. Tapi sekarang ni ramai jugak yang buat paid review dekat insta

    ReplyDelete
  2. support you..

    singgah dan follow awak..

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/

    ReplyDelete