Tips Study For SPM and Every Big Exam

Asalamualikom kepada para pembaca ke 247000.Rajin juga kau orang baca blog aku yer.Tak sedar dalam sebulan dah separuh dah....nak masuk 300k dah.Terima kasih terima kasih.

Saya mendapat banyak soalan.Al maklumlah dulu tak perform,tak nampak la macam best student,sekarang junior ramai tanya caner saya belajar,tips belajar SBP and caner nak lulus subjek sains and macam macam lahi soalan saya terima dalam DM Instagram tu.Not bad....penat juga nak citer benda yang sama...dah la panjang,so boring dah muak.So saya decide tuk buat entri so kalau ada junior tanya...they can go ahead to my site....

Saya bukan pelajar Straight A....tapi saya dapat share tips tips kawan saya so maybe it will help you guys.And saya akan citer pengalaman saya,cara saya...so boleh amik yang baik and yang buruk tu jadikan ibrah.So can we start???

Make a time table

First you need to analyse apa subjek yang kau lemah....macam aku paling benci Add Math...So caner aku buat.Waktu pagi pagi sebelum subuh baca Biologi or Kimia...then waktu prep petang orang lain prep....tapi aku fly prep panjat dorm...fly koko kawad semua...aktiviti kelab permainan or what ever tak datang...masalah sign????suh la hamba abdi(junior form 1) mintakkan sign ahahaha...tapi siap sedia la hilang kad koko....memang maki lah...dah la kena bayar duit..kena merit lak tu....celaka tul punya junior....so pilih la junior yang muka blur yang lurus bendul.....so dia tolong tu ikhlas....so prep petang tu aku study dalam dorm sunyi  ikut la jadual isnin kimia,selasa biologi,rabu fizik and so on....dalam pukul 2-3....ikut la....kalau time tu ade warden jaga....tergendala la projek....but pukul 3:30 aku tidur petang sampai asar nak qadha stay up malam...pukul 5 riadah so nak segarkan badan...tapi aku radah hujung minggu jer..sebab kalau riadah...nak stay up susah...sebab nanti penat and tiduq...confirm punya...so apa yang aku buat...sambung tidur...ahahaha sampai la pukul 6:30....DM bukak...junior siap mandi dulu...kita senior busuk busuk la gi dm....tak mandi...lepas makan baru mandi....orang tengah baca matsurat kat usrau tunggu maghrib....aku baru nak mandi...kalau lambat mandi...orang dah solat jemaah maka bersedialah adegan kejar mengejar bersama warden membawa rotan...adegan lari bertuala....ini nanti aku citer lagi....tapi korang amik yang mana aku buat yang betul tu macam caner aku buat jadual tu...yang pelik pelik tu dok sah...sajer citer tak nak korang boring baca...ahahaha

Solat Berjemaah (Geng BADAR VS Geng SODORM(Solat Dalam Dorm))

Solat Berjemaah ni antara faktor-faktor yang membantu dan benda ni aku tak buat....ahahahaha.Aku antara ketua Geng SODORM yang menentang kuat Geng Badar dalam isu solat berjemaah...Mungkin anda yang membaca dengan cepat melabel saya sebagai liberal,anti islam,penunggang agama,munafik dan sekular....tapi dengar la dulu aku citer...kitorang takkan membuat tindakan tanpa sebab....

Kawan -kawan aku yang sangat menjaga solat berjemaah majoriti straight A...tapi ade jer geng SODORM yang tak straight A..lek la...tapi Majoriti straight A or result gempak....So aku rasa jaga Solat Berjemaah  adalah satu faktor penting juga.

Ok citer dia cerni....Bukan aku malas nak turun surau dan solat berjemaah...tapi masalahnya imam kitorang tiap Maghrib and Isyak....Adoiiiiii....baca surah al Fatehah slow...tajwid bajet betul jer....bacaan dia banyak juga salah...aku belajar baca betulkan Al Fatehah and caner nak baca ngan betul so aku tahu lah....tapi biasa lah kalau dah pegang title Badar...dia sajer betul orang lain salah..orang lain semua kafir...dia sajer ahli syurga...pastu baca Surah panjang lak....baca tak sedap....so rasa macam tak khusyuk jer solat asik menyumpah dia...dah la kitorang penat berdiri lama tunggu dia baca surah panjang tu....ajet dia hafal surah panjang tu dia alim jer...ahaha nila Melayu....ok tak nak ngumpat lebih....

So di sebabkan dah tak tahan....disebabkan imam tu solat aku tak khusyuk....bukan jer tak dapat pahal 27 malah dapat dosa mengutuk imam pula....oleh itu muncul la gerakan yang tidak mahu kesucian ibadat mereka terjejas akibat imam ajet ajet bagus ni...Jadi bermulalah sorang sorang tak turun solat berjemaah....lama kelamaan bilangan semakin bertambah dan kami mula menubuhkan pertubuhan atau persatuan Golongan SODORM.

Sedar akan penentangan yang berlaku dikalangan member yang dah ramai tak turun solat berjemaah pada bulan 2 membuatkan Badar melaksanakan pembersihan dengan menggunakan kaedah Tarbiyah Sentap kepada semua yang sodorm,dipondok,dikantin dan surau...golongan ini tidak berhenti menyebarkan tarbiah sentap antara ayat ayat sentapnya...

"Korang Allah dah bagi 27 korang pilih 1...korang nanti masuk neraka nanti baru masa tu tahu berharganya 27 tu..."

"Solat berjemaah itu menghampiri wajib....siapa yang dengar azan tu tapi tak turun surau...solat dia tak dapat pahala cuma sah....sia sia je solat selama ni."

"Zaman Nabi dulu marah betul dengan siapa tak solat berjemaah "aku tak ingat hadis apa dia guna time tu"

Dan kitorang debat lah juga pertahankan diri "Bukan apa,korang baca surah surah panjang pastu lambat lak...tokmaninah korang tu...lama betul...sampai 10 minit solat 4 rakaat apa kejadahnya...memang la kau khusyuk tapi orang lain belum tentu..."

Mula  la depa kata solatnya  yang sebetul betul solat dan solat kami dihukum penuh cacat cela.....wahhh......inilah punca ramai orang menjauhkan diri dari Islam.

So disebabkan ramai dah mula panas dengan golongan Badar ni..balik balik dia highlight kitorang tak nak solat berjemaah...jadi kitorang mulakan satu tindakan progresif sebagai tindakbalas membalas tuduhan keras mereka.Maka kami melaksanakan solat berjemaah di dorm kami  sendiri.Asrama kami 3 tingkat....jadi antara dorm yang membentuk surau setiap aras ade surau sendiri kecuali ground floor sebab depa dekat ngn surau and konfim first place yang kena serang dengan ustaz atau warden.So Aras 1...dorm aku HT1.3 dijadikan surau untuk pelajar tingkatan 1....Aras 2 BT 2.4 Aras 3 ada dua surau HT 3.4 DAN KT 3.4.Kami sangat puas hati dengan kualiti solat kami pada masa itu...kerana Al Fatehah walaupun tak sepanjang geng BADAR.Tapi tajwid masih betul...baca surah pendek...so kaki tak lenguh menunggu dan fikiran tidak menerawang.Dalam 5 minit solat berjemaah selesai.Disebabkan tindakan ini....bilangan lelaki yang turun surau time Subuh satu saf sahaja....ini sangat menimbulkan kemarahan geng Badar....dan mereka mula menyalahkan tindakan kitorang kata...
"Dorm korang tu tak diyakini bersih untuk kau solat...." alasan paling tak munasabah....
Tindakan ktorang tu mengundang risiko yaitu diserang ustaz..kekadang time maghrib...baru nak solat jemaah warden serang...so kitorang terpaksa tutup semua lampu dan bersembunyi dalam gelap.Mengintai dari tingkap dan bergerak dalam kesamaran bayang.Bila warden dah naik floor 1,kitorang merangkak dalam gelap naik tingkat 3,tindakan yang sama dilakukan oleh jemaah tingkat 2...bila semua  dah naik tingkat tiga,semua merangkak dalam gelap bergerak berhampiran tangga...jadi...apabila warden naik tingkat 3 saja...kitorang akan terus dengan pecut turun ke ground floor and lari  ke surau....Nasib baik tiap kali meronda warden sorang jer...tapi dalam berapa banyak kali jadi cam tu,possibility aku berjaya kular dengan selamat adalah 6/10...

Jaga Ikhtilat
Some had said to me...Masa aku form 4 aku selalu belajar ngan perempuan...awal tahun form 4,emamng seronok tapi asal aku tak paham apa???dulu form 3 pun belajar ngan perempuan juga...sebab kat sekolah aku lelaki semua tak leh pakai...pandai semua perempuan kat kelas aku.So lama lama baru aku sedar.Ya memang seronok belajar dengan perempuan tapi tak berkat....kawan aku selalu belajar ngan perempuan kat library daily school end up 3A jer....tu berusaha sungguh sungguh tu...tak tau la....tapi memang muka dia ngan pompuan tu hari hari kat library....

My friend adviced me on that day and until now I still remember and keep that advice in my mind.
"No matter how,if you want to ask question if you dont understand or want ask someone to teach you,find sama jantina first....kalau lelaki kat sekolah ni semua bodoh baru cari perempuan."
Nampak dia tekankan...kalau lelaki semua bodoh baru cari perempuan...means mesti cari sama jantina...tak kira la tak best ke....tak bahagia or what ever excuse...percaya la...aku amalkan benda ni baru aku nampak kesannya.

Disebabkan sekolah aku ni jenis sekular.So ramai bercouple and kat kelas tu dah macam sarang maksiat dah...prep malam..warden jarang ronda...so perempuan ramai la
 sinsing lengan tayang lengan depa kat public...and yang paling menyakitkan hati depa dating kat kelas sambil study....di kelas...memang keja depa dating....saper yang tak dating tu kira orang pelik la....awkward gila...dan orang yang awkward tu aku....ahahaha,dan aku merasa sangat tak selesa duduk dalam suasana kelas yang suara perempuan dilunak lunakkan...aurat bersepah sepah...jeles memang la jeles...fitrah siapa je yang tak nak sweet sweet berpasangan dating kat prep....jauh disudut hati aku nak....tapi lahamdulillah sampai ke habis sekolah aku berjawa lawan kehendak aku tu...walaupun beribu penyesalan yang aku rasa sekarang ahahahaha

Jadi untuk membebaskan diri dari suasana janggal itu,aku memilih untuk fly prep malam...so mana aku akan study???Surau....
Ramai juga yang study kat surau ni..terutamnya geng Badar.Mereka sangat ingin menjauhkan diri dari suasana jahiliah.Tapi mereka tak konsisten selepas diserang warden....AKu jenis jiwa kental...lepas kena marah warden pun aku tetap fly juga ke surau.Berani kerana benar bro.....

Ustaz:Asal belajar kat sini?Tak belajar kat kelas?
Aku:Tak selesa la ustaz....bising...ramai dating...saya tak selesa...sini sunyi nak study pun tenang
 Ustaz:Ustaz paham...tapi cara kamu tak betul...waktu prep kat kelas study kat kelas...lepas prep nak gi study mana lantak kamu lah....ini peraturan

Masa tu aku pelik dengan konsep peraturan formal.Contohnya macam dalam situasi aku.Aku rasa keadaan yang aku citerkan tu menjadikan apa tindakan aku tu betul.Nak jauhkan diri dari suasana maksiat dalam kelas...tapi disebabkan peraturan...benda yang aku buat tu salah...dan dikenakan rotan pulatu...jadi siapa yang salah?Adakah tindakan saya nak memelihara iman saya salah?Kalau saya duduk dalam kelas ikut peraturan dan saya semakin tak tahan dengan godaan perempuan....couple camner???Siapa yang salah???Saya?Sedangkan saya dah cuba jauhkan diri???Jadi saya yakin saya betul jadi saya teruskan amalan fly prep malam...walaupun apa risiko yang terjadi.Saya sanggup belajar bawa lampu suluh ditengah gelap surau untuk mendapatkan ketenangan belajar di rumah Allah tu.Alhamdulillah...ada hasilnya.

Baca Surah Al Rahman dan Surah Al Waqiah selepas solat Maghrib,sebelum belajar
 OK,ni ramai yang tak percaya bila aku cerita...tapi bendani memang betul.Time aku  tak baca Surah Al Rahman ni...aku akan mals nak study....study pun mengelamun and banyak distraction.Tapi lepas aku baca Surah Al Rahman sebelum study....hati akan jadi tenang dan fokus untuk buat sesuatu macam study....series korang kena cuba aku tak tipu...Surah Al Rahman ni best...maksud dia pun best and amik 5 minit jer...Plus Surah Al Waqiah 6 minit....11 minit settle....tapi ramai malas nak buat sebab apa???korang tak pandai tarranum.Korang baca ikut syarat jer...asal betul harkat sebutan memang la boring...kalau kau pandai tarannum and lagukan mesti seronok kau baca Quran....caner nak belajar Tarranum?Benda ni susah kalau tak de ustaz...tapi cara aku...aku masuk kan surah Favourite aku dalam MP3 aku...then aku dengar time sebelum gi Solat Jumaat...lama lama nanti kau hafal lagu and lenggik dia....and kau akan terikut sama lenggok orang tu time kau ngaji nanti.


Banyak lagi yang saya nak share tapi itu sahajalah untuk entri kalini...citer banyak bukan korang ikut pun...better citer sikit je kan?and yang baca ni pun bukan amik SPM lagi pun....ahahaha
Good luck la saper yang amik exam tu tau ;)

Post a Comment

7 Comments

  1. Memang dah tak amik spm pun. Tapi rasanya boleh la jugak kot apply untuk benda lain yang melibatkan perlu study study jugak kan. Paling best bab tarannum tu. Betul jugak erh. Kalau selalu dengar, mesti akan terikut dengan lenggok bacaannya tu. Boleh cuba nanti. Hmm, surah ar-rahman dengan al-waqiah sebelum study pun sama. Kena cuba. Sebab proscrastinations banyak sangatlah selalunya hahaha. Terima kasih untuk semua tipsnya! Banyak betul cipta kenangan zaman persekolahan ye. Pasal BADAR lah SODORM lah peraturan vs jaga iman lah. Huhu.. Nanti cerita lagi k! 💪💪💪

    ReplyDelete
  2. Alahai rindunya nak amek SPM hahahaha. Macam2 dah elsa nieyh

    ReplyDelete
  3. Nice tip adik.. moga dpt membantu dorg yg nak amek spm...

    ReplyDelete
  4. thank you for the tips!! jadual belajar pun nana selalu x ikut...lepas ni insya-allah akan buat.. :) btw, nana dah follow sini

    ReplyDelete
  5. all the best n good luck..semoga beroleh kejayaan yang cemerlang

    ReplyDelete
  6. this year aku punya turn pulak so wish me and my fellow comrades

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete