Apa Itu Bioinformatik? ( What is Bioinformatics?)

 





Asalamualaikum guys and welcome to my blog. Lama jugak aku stop menulis update content kat blog.
Terlalu fokus on youtube. So harini saya decide nak tulis content khas untuk mereka yang baru lepas mohon UPU dan tak tau nak mohon course apa or dah dapat course ni pun tinggal tunggu masuk je.Guys video kat atas ni adalah video tentang aku explain course bionformatik tapi dalam bentuk video untuk korang yang malas membaca and suka dengar orang bercakap. So jangan lupa tengok video tu dan jangan lupa subscribe like dan share supaya saya lebih bersemangat untuk update dan share content content yang lebih menarik.
  Pejam celik sekarang dah masuk tahun kedua saya di Universiti Teknologi Malaysia melanjutkan pelajaran dalam bidang Bioinformatik.Setelah berbagai masalah cabaran yang buat saya nak berhenti suatu masa dahulu, sekarang saya sudah sampai ke pertengahan jalan.Terlambat untuk patah balik dan terlalu awal untuk bergembira. 2 tahun yang lebih mencabar akan ditempuhi pada masa akan datang.

Youtube saya pun pada saat entri ini diterbitkan, adalah 499 subscriber. Antara kegunaan Youtube saya adalah untuk share video video Coding Tutorial Programming dan juga berkaitan subjek Bioinformatik supaya dapat menjadi rujukan saya pada masa akan datang dan juga boleh dimanfaatkan semua orang. Anggap ini saham akhirat saya.
 
Kami baru saja membuat sesi webinar yang bertajuk Biosymp21- Pengalaman Bekerja Sebagai Bioinformatic.
Jika anda ingin memahami dengan lebih lanjut tentang kerjaya dalam bidang Bioinformatik anda boleh saksikan di Youtube Channel saya.



📣 BIOINFORMATICS SYMPOSIUM'21 📣 Still have no idea what is Bioinformatics? What does a Bioinformatician do? Where can I work as Bioinformatician? If you have these questions, this is for you! Bioinformatics Year 3 students would like to invite you to a virtual symposium that will be joined by the alumni 📝 Topic: Working Experience As Bioinformatician 📆 Date: 6 March 2021 🗣 Speaker: Farhan Mohd Tahir Free the date and do not miss the chance to know more about the bioinformatics field! Timelapse 3:43 - Novocraft Technologies 4:16 - Novocraft Products and Services 7:10 - DNA Sequencing 10:58 - Bioinformatics 13:40 - Bioinformatics General Workflow 15:47 - Bioinformatics Scope 16:26 - Bioinformatics Pipeline 19:57 - Bioinformatics Pipeline Skills Requirement 20:57 - Bioinformatics Case Study 28:22 - Future in Bioinformatics 34:36 - What to put in your resume as Bioinformatician 40:10 - Conclusion 42:50 - Question and Answer Session 43:24 - Question 1: Bioinformatics Job Opportunity in Malaysia 48:54 - Question 2: Can work as Bioinformatician without good programming skills? 54:21 - Question 3: Expected salary for fresh graduate as Bioinformatician in Malaysia 56:33 - Question 4: Difference Bioinformatician and Bioinformatics Programmer 1:00:10 - Question 5: Integration of Mobile Development in Bioinformatics 1:02:31 - Question 6: Government Institution that provides Bioinformatics jobs #BIOSym21 #PersakaUTM Publicity Unit BIOSym'21 Organizing Committee “ Towards producing creative and holistic person ” Exco Academic Persatuan Mahasiswa Sains Komputer (PERSAKA)
















Antara video video yang berkaitan Bioinformatik yang korang boleh tengok.





Apa itu Bioinformatik? (What is Bioinformatics?)

Bioinformatik adalah sejenis course yang mengahwinkan Biologi dan Computer Science kepada satu course. So kalau korang grad course ni korang boleh pergi 2 bidang antaranya Apps dan Software Development,Computer Science dan juga Biologi. Hanya 3 Universiti awam yang offer course ni antaranya Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia dan juga Universiti Teknologi Malaysia.

So apa kerja yang related dengan Bioinformatik ni? Macam yang kita tau sekarang pandemik Covid 19 setiap orang berlumba lumba mencari penawar vaksin kepada Covid 19 tapi masih tak jumpa. Jadi kita perlukan bantuan Komputer untuk membantu kita membuat research dengan cepat untuk mencari bahan bahan apa yang ada dalam database yang sesuai dijadikan bahan untuk melawan Covid 19. So korang akan banyak bermain dengan data la. Dan hadap komputer je kerja kau.

Apa yang akan kita belajar dalam Bioinformatik?

So apa yang kita akan belajar dalam course ni berbeza ikut universiti. Ada yang lebih Biologi dan ada yang lebih computer science. So saya akan share program di UTM je la ehhh.

Kebaikan

Korang akan belajar banyak pasal komputer and peluang pekerjaan adalah cerah disebabkan Revolusi Industri 4.0. Korang ada background computer dan biologi dan korang boleh pilih nak pergi mana mana bidang yang korang minat.

Course ni tiap tahun perempuan akan lebih banyak dari lelaki. So sebagai lelaki kau akan senang nak show off nak cari jodoh. Walaupun begitu, hakikantnya penulis  sendiri masih sendu takde awek walaupun dah 2 tahun di universiti. Ya sangat sedih. ;^;

Keburukan

So saya cuba being honest la. Kalau korang tak minat Computer. Jangan la masuk course ni. Course ni susah gila, Computer Science 90%, 10% je Bio. Kalau korang dulu ace Bio and nak masuk course ni sebab dengan harapan kau nak stylo sebab ada computer. Jangan la. Susah gila weh aku cakap. Course ni untuk orang gifted la.

Kalau korang memang ada mina kat computer and genius silakan. Sebab bagi aku programming,coding ni adalah subjek untuk orang gifted sebab dia tak semua orang boleh paham apa yang diajarkan tu. Mostly belajar sendiri je coding ni. Tak boleh depend dengan lecturer hundred percent. And kalau lab test kalau tak leh compile markah 0 tau, Menangisla kalau tak pandai coding pastu tak leh compile.

Biologi pun sangat berbeza dengan yang kita belajar time SPM  dan Matriks. Biologi di Course ni just cover bab DNA je dan Spesies. Which means yang mutaton  pastu jenis phylum spesis tu je la belajar balik. Cell cell tu sikit je. Takde hafal hafal teori. More on data analysist. Kalau korang Biology Enthusiast macam aku korang akan menyesal sebab tak banyak pun pasal Biologi yang korang akan belajar dalam course ni.

Semoga entri kali ini memberi manfaat untuk korang membuat pilihan.
"Hidup ini sebuah pilihan, kalau korang tersalah pilih, move on. Dalam membuat pilihan kena pikir panjang, kalau tersalah pilih, takdir yang dipersalah. Cuba pikir panjang balik. Mesti kau dah berjaya sekarang."

Saya tinggalkan korang dengan gambar kenangan saya di UTM. Good luck.

Post a Comment

1 Comments

  1. Still have no idea what is bioinformatics?
    What bioinformatician do?
    Where can i work as bioinformatician?
    📝 Topic: Working Experience As
    Bioinformatician
    📆 Date: 6/3/2021
    ⏰ Time: 2pm - 3pm https://t.co/btsFwlZryS
    Gain brighter path in bioinformatics field https://t.co/qrGyOtawP3

    ReplyDelete