BNM buat kejutan kekalkan OPR pada 2.75 peratus


        

     Kadar Dasar Semalaman (OPR) telah dikekalkan pada paras 2.75 peratus oleh Bank Negara Malaysia melalui Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) dengan keputusan yang mengejutkan setelah empat kali kenaikan secara berturut-turut. Empat kali kenaikan OPR telah dilakukan sejak tahun lalu, bermula Mei, Julai, September dan November, dengan setiap kenaikan sebanyak 25 mata asas menjadi 2.75 peratus daripada paras rekod terendah 1.75 peratus sebelum ini. Jajaran kadar tertinggi dan terendah koridor bagi OPR juga telah dikekalkan masing-masing pada 3.00 peratus dan 2.50 peratus.  

  


  Overnight Policy Rate (OPR) adalah kadar faedah yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) sebagai alat untuk mengawal tahap inflasi dan menstabilkan ekonomi negara. Ia digunakan sebagai kadar rujukan bagi bank-bank dalam menentukan kadar faedah pinjaman dan deposit mereka.



       OPR ditentukan melalui proses perbincangan dan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Monetari Negara (MPC) BNM. MPC akan mengambil kira faktor seperti tahap inflasi, kadar pertumbuhan ekonomi, dan kadar faedah global dalam menentukan sama ada untuk menaikkan, menurunkan atau mengekalkan OPR. Peningkatan OPR akan menyebabkan kadar faedah pinjaman dan deposit meningkat, yang pada gilirannya akan mengurangkan permintaan untuk pinjaman dan menyebabkan peningkatan simpanan. 

      Ini akan menyebabkan pengurangan dalam tahap inflasi dan menstabilkan ekonomi negara. Selepas BNM mengumumkan kadar OPR, bank-bank akan menyesuaikan kadar faedah mereka untuk pinjaman dan deposit selaras dengan kadar tersebut. OPR juga akan mempengaruhi harga bon dan wang segar yang dikeluarkan oleh kerajaan. 

     Secara keseluruhannya, OPR adalah alat penting yang digunakan oleh BNM untuk mengawal tahap inflasi dan menstabilkan ekonomi negara. Ia juga digunakan oleh bank-bank dalam menentukan kadar faedah pinjaman dan deposit mereka. 


     Inflasi adalah kenaikan harga barang dan perkhidmatan secara purata dalam suatu negara. Inflasi dapat ditentukan dengan menghitung kenaikan Indeks Harga Konsumen (IHK) atau Indeks Harga Barangan dan Perkhidmatan (IHBP) dalam jangka masa tertentu. Inflasi yang tinggi dapat menyebabkan kesan negatif kepada ekonomi seperti mengurangkan daya beli, meningkatkan kos pengeluaran, dan menyebabkan kerugian kepada pelabur dan pemegang wang. 


     Resesi adalah masa ketika ekonomi negara mengalami pertumbuhan negatif dalam beberapa bulan berturut-turut. Ini ditunjukkan oleh penurunan dalam produktiviti, pengeluaran, pekerjaan, dan pendapatan. Resesi ekonomi dapat menyebabkan peningkatan pengangguran, penurunan dalam kualiti hidup, dan meningkatnya kemiskinan. Resesi juga dapat menyebabkan masalah kewangan bagi perniagaan dan kerajaan.



    Untuk mengatasi cabaran ketidaktentuan ekonomi pada tahun 2023, masyarakat madani boleh melakukan beberapa tindakan seperti: 

1. Menjaga pengeluaran: Rancang belanja anda dengan baik dan cuba untuk mengurangkan pengeluaran yang tidak perlu, ini akan membantu anda untuk menyimpan wang yang lebih banyak. 

2. Menyimpan wang: Menyimpan wang dalam akaun simpanan akan membantu anda untuk mengurangkan risiko kewangan jika berlaku masalah ekonomi. 

3. Melabur dengan bijak: Pertimbangkan untuk melabur dalam pelaburan yang stabil dan mempunyai potensi pulangan yang baik, seperti saham dari syarikat yang stabil dan aset yang selamat seperti tanah atau perak. 

4. Mengurangkan hutang: cuba untuk mengurangkan hutang anda, terutama hutang yang tidak perlu, seperti kad kredit atau pinjaman peribadi. 

5. Mempelajari tentang ekonomi: Pertimbangkan untuk mempelajari tentang ekonomi dan pasaran kewangan, ini akan membantu anda untuk mengambil keputusan yang bijak dalam masa ketidaktentuan ekonomi. 

6. Memperluaskan ilmu: Mempelajari bidang lain yang mungkin dapat menjadi sumber pendapatan yang baru atau meningkatkan potensi kerjaya yang ada. 

7. Beramal: Tingkatkan amal anda dan membantu orang yang kurang beruntung, ini akan memberikan anda rasa tenang dan rasa bahagia yang berpanjangan. 


Secara umum, masyarakat madani dapat mengambil tindakan yang proaktif dan bijak untuk mengatasi cabaran ketidaktentuan ekonomi dengan menjaga pengeluaran, menyimpan wang, melabur dengan bijak, mengurangkan hutang, mempelajari tentang ekonomi, memperluas ilmu dan beramal.

Post a Comment

0 Comments