Kisah Result SPM 2016 Aku (Persepsi Tentang Soalan KBAT)


Asalamualaikom wbt kepada pembaca yang ke 235490,terima kasih kerana masih setia bersama saya sampai ke saya dah dapat result SPM saya sekarang.Result saya?Jangan risau....nanti saya citer dalam bentuk hint so pandai pandai la teko,or terkeluar dalam bentuk cerita ke....tak per la....ahahaha

Entri kali ni saya bukan tulis untuk cakap besar or nak show off my happiness in front of sad person.Bukan....Saya bukan nak tulis tunjuk SPM saya score apa semua.Tapi saya nak tunjuk macammana kisah saya ambil result dalam presektif yang berbeza.

Means,ya la kalau orang dapat result SPM je mesti buat entri kredit to someone,terima kasih...and then citer pepanjang caner dia boleh sampai ke tahap tu.Saya tak punyai cerita perjuangan tuk SPM yang boleh dibanggakanpun.Tapi saya telah terpanggil untuk menulis sesuatu pasal pengalaman saya.Pengalaman sedih semasa hari penerimaan keputusan SPM 2016.

Mengapa Kita Perlu Bersyukur

Pada ketika didalam dewan bersama kawan kawan,bilangan pelajar yang akan diumumkan ke atas pentas telah ditulis dalam slide.9A 40 orang,8A 35 ,7A 18 6A 30 lebh....kalau dikira secara rawak....120 daripada 194 orang sahaja yang akan naik pentas.Jadi yang lain perlu bersiap sedia untuk menerima kenyataan dan ambil result kat belakang.

Nak jadikan cerita,aku duduk kat sebelah member ni yang aku tak rapat.Dia dah bersemangat ni nak tunggu mungkin mungkin nama dia diumum.Saya masa tu kat sebelah,nerves punya pasal...lantak kau lah bro....aku risau aku punya sekarang.Nama 6A,Nama aku masih tak diumum....aku dah gabra dah....mungkin ke atas lagi....ke aku tak naik lansung....Naik pula 7A...dah masuk belas belas pun nama tak naik lagi...aku rasa dah nak nangis...takkan aku 8A kut....macam mustahil...ke aku tak naik lansung.Aku berserah habis....Tolong la bagi abah aku Ya Allah kali terakhir nampak aku naik pentas amik result kat sekolah....sekali ni jer...buat kali terakhir....tolong Ya Allah....

Akhirnya 2 orang terakhir untuk 7A....nama aku naik....Alhamdulillah syukur.Abah aku gembiranya sampai keluar dewan terus call ibu kat rumah.Ibu yang kat rumah lak sibuk canang kat sedara lepas dapat tau...ni nanti aku citer la....

Nak jadikan citer,aku duk balik ke tempat duduk tu,aku rasa agak tak puas hati,asal Kimia aku C???Kenapa???Apahal do?Susah la aku nak dapat biasiswa ni.Aku pun duduk kat tempat tadi....sedar tak sedar nama yang naik pentas semua dah habis umum...tiba tiba member sebelah aku ni nangis....aku dah boleh agak la sebab apa...so aku tak nak kacau....aku pernah rasa apa dia rasa.....tapi yang aku tak paham ade member aku yang dapat 7A merungut dekat dekat dia asal Result dia 7A2B+....8A1C...kau rasa...apa perasaan budak yang nangis tu bila dengar rungutan orang orang yang tak reti bersyukur tu????

Kita kena ingat ,dalam hidup ni ramai orang nak duduk kat tempat yang kita duduk sekarang...walaupun result kau tak seberapa,kau kena ingat,ada lagi yang tak dapat naik pentas macam kau....kalau sebolehnya dia tak kisah result apa asalkan mak bapak dia dpaat tengok dia naik pentas pun jadi la...tapi rezeki tiada pada dia buat masa ni....

You deserve to be happy on that day because of your success,but dont forget to concern about everyone who sad around you.Jaga hati dorang.

Great Now Not Ensure You Still Great Tommorow

dulu sebelum SPM,aku memang target nak potong budak ni.Dari PPT  sampai la ke trial matlamat aku nak potong dia masih tak tercapai.And ada salah sorang ni...memang taiko..pernah hampir belasah aku.Sado gila and pandai gak...dia trial top 40...dapat gi immersion...and ada sorang perempuan ni pun pi immersion ke SBP SBP lain....time tu aku sangat sedih....sebab hanya 40 orang jer terpilih tuk gi immersion seminggu duk rasa life kat SBP lain...aku paling nak rasa duk KISAS 1 minggu.Sebab aku paling rindu nak gi KISAS.Nanti aku akan share entri akan datang kenapa aku suka sangat kat KISAS....

tapi nak jadikan citer,semua orang tu jatuh duk bawah aku...time SPM.Aku macam tak expect...dorang aku target Straight A kut....tapi nak buat caner....kekadang takdir Tuhan ni kita ta boleh jangka....

Kegembiraan Ibu Bapa

Aku ingat hari tu time balik amik result naik motor.Time tu hujan lebat...nak buat caner tempuh jer la....didalam kesejukan dan kebasahan hujan renyai diatas motor tu...abah aku nampak happy jer....sibuk nak belanja makan...
"Hujan sejuk sejuk ni elok makan sup....meh abah bawak pergi makan sup kat warung sedap punya..."

Tetiba tutup pulak warung sedap tu adoiii...aku cakap terus balik lah,sejuk hujan ni....tapi abah aku ni degil punya pasal mencarik juga dalam hujan mana kedai sup yang bukak semata nak celebrate result aku ahahaha....rasa mata masuk habuk gak....masuk celah tu restoran tutup....masuk cela ni tutup gak...

Last last ada la restoran sup yang dah bukak...Alhamdulillah...

Rasa masa cepat betul berlalu....teringat dari aku gagal PT3 dulu....rezeki masuk BASIS,orang yang paling gembira abah....dicanangnya aku nak masuk asrama kat customer...tiap hari datang hantar makan hantar duit...supaya aku tak lapar kat asrama....asyik bagi duit sampai banyak juga duit habis kat sini....aku memang rasa bersalah juga...rasa bersalah banyak duit abah aku dah keluarkan 2 tahun aku kat sini....memang aku kalau pikir balik tiap minggu ade je benda sekolah ni mintak bayaran...rasa nak nangis jer...so kekadang memang aku ikat perut kat asrama tak mintak duit....tapi abah tetap gak datang hantar makan....walaupun aku tak mintak duit....setiap hari aku dihantui rasa bersalah...apa jadi kalau aku tak score SPM nanti????banyak dah orang tua ni letak harapan kat aku sampai sanggup datang asrama 2 minggu sekali...

Alhamdulillah Allah dah makbulkan doa saya....tiap kali solat hajat...saya tak doa untuk straight A...Cukupla keputusan cemerlang yang boleh gembirakan ibu abah,cukuplah keputusan yang boleh buat abah nampak aku naik pentas....cukuplah result yang dapat kurangkan beban abah...supaya dapat biasiswa....

Saat bila mak cik mak cik jual nasi lemak,pak cik jual surat khabar tanya result aku...aku senyum jer....tapi abah aku yang bersuara menjawab ahahahaha...seronok tengok dorang bangga mencanang result SPM aku.Result SPM ni tak de apa pun bagi aku...it just like a key to open a door for me to move to the next part easier...aku tak de rasa nak berlagak pun depan kengkawan...even bila kawan tanya result pun aku just cakap alhamdulillah jer...klau depa dah desak baru aku jawab...sebab aku nak jaga hati orang....tapi bagi mak ayah....result SPM kita tu lain macam....bagi dorang result tu sangat besar maknanya pada dorang.

Appreciation Post From Instagram





My Opinion About KBAT

Mesti ramai tak puas hati bila saya tulis ni,sebab apa??

"Ekk eleeeh result gempak boleh la sembang....kitorang ni tak banyak A...jadi mangsa KBAT...TUNG LA PANDAI"

First,dey..... I was sitting on your place before deyyyy....PT3 aku tak score la deyyy sebab KBAT la deyyyy....

First saya memang kutuk kutuk KBAT ni....series...tak puas ati gila .Sebab apa???dia tanya soalan yang tak de dalam buku teks...Pelik....memang pelik...tapi you know..when bila aku sedar kepentingan KBAT ni?????

Bila aku jadi Cikgu Tuisyen...........

Aku gi kursus KBAT untuk cikgu tuisyen...Dorang bincang why result periksa dorang ramai jatuh PT3 and UPSR baru baru ni...yeah KBAT problem...and bila dalam meeting tu sorang sorang keluarkan masalah masalah murid dorang.And aku alami benda yang sama.....

You know....budak 2000 and ke bawah memang tak de rasa nak tahu....

Contoh bila aku tanya soalan....macam mana teori bayu laut dan bayu darat...

Dorang diam...tak jawab....

"Korang tk cuba fikir ke??"

bayangkan bila aku suh pikir baru nak pikir.Beza dengan cara kitorang belajar dulu.Zaman aku di daily school or SBPpun lebih kurang je...kalau tak paham atau tak tu...memang semangat nak tau atau inquiry tu memang nak tinggi...sampai kitorang akan datang jumpa cikgu personal....

tapi budka 2000 walaupun beza seumur...baik MRSM,SBP sama jer...aku dapat ajar budak MRSM....bila aku suh pikir baru nk pikir...bila tak dapat jawab...tak nak tanya....aku bagi belek buku....dia just  tau tekanan kat darat rendah tekanan kat laut tu tinggi sebab tu je ade yang kat buku...but KBAT question ask more than apa yg ade dalam buku....

"caner boleh bayu laut...darat panas laut sejuk?Asal tekanan kat laut tinggi darat rendah lak?caner lek berlaku????"

Bila aku tanya and benda tu tak de kat buku depa pun mati kutu...and salahkan aku bagi soalan yang merepek....bro...tu yang KBAT akan tanya dalam SPM nanti....jangan salahkan aku lak...

Disebabkan kerajaan sedar perubahan cara or perangai budak budak Z...saya still Y yer ahahahabudak zaman 2000 keatas.Thats why dorang buat KBAT.And make us as a victim or lab rats first,so depa boleh tengok ..boleh pakai tak tuk batch 2000 and so on....

Kalau korang yang dah 18 keatas tak cayer apa aq cakap...cuba jadi cikgu....or tanya lah cikgu form 5 tahun lepas....how different 99's ngan 2000 students...nanti korang akan percaya apa aku cakap....bukan nak tunjuk bagus ni realiti....

Contoh SPM2016 Biologi KBAT
Bagaimana ingin menghasilkan tembikai petak??
Untuk pelajar yang duk daily school...soalan ni bonus la sebab baru masuk majalah 3.....but kitorang yang duk asrama..tak de TV caner nak tahu?????
Aku cabar aku bagi RM100 kalau benda ni ada dalam buku teks Biologi Tingkatan 4 dan 5....bak datang....aku cincang kepala dia kalau dia kata ada benda ni dalam buku teks.....

So sebagai budak sains yang rasa diri ni dah cukup KBAT,aku jawablah yang ni adalah kejuruteraan genetik...caner...amik tisu kultur tembikar...tukar trait ...kacukkan...nanti trait dia jadi petak....and so on....
But you know...jawapannya Taruk Tembikai dalam bekas segi empat...like fxxx

Aku kutuk kutuk maki pembuat soalan...than aku tanya pelajar number 2 kat sekolah....dia juga silap...dia jawab kejuruteraan genetik...aku maki la bagi soalan tah paper...tak adilllbenda tu keluar kat TV but kitorang tak tau apa...and tak de dalam buku teks....

tapi as expected...budak number 2 student...and pelajar 8A+1ASPM 2016 ni pikir lain dari orang kebanyakan macam kitorang.

"I think  memang tak de dalam textbook...but if we think more deeper..this about variation right???
kau perasan tak...dalam buku ada cakap yang hidupan ni hidup berlandaskan persekitaran which is untuk sesuaikan diri untuk kelansungan hidup....so sebab tu rama rama boleh berubah warna kulit ikut kawasan...whether kt hutan and bandar warna kepak rama rama tu lain....sama juga...tembikai...persekitaran tembikai tu ditutup oleh bekas bentuk petak...takkan buah tu nak mati semata bekas tu petak..and tak semesti tembikai syaratnya bulat...tembikai ni ibarat cecair...dia membesar mengikut keadaan bekas...kalau bekas bulat bulat...kalau petak petak...so logik la....so dia masih ada kait ngan syllibus kita...so salahkan diri sendiri sebab tak pikir dalam dalam."

Yeah,ni lah kita expect answer from 8A+1A student...salahkan diri sendiri malas nak pikir.


"Ini bukan anak tangga yang terakhir,jom daki lagi.."


Post a Comment

10 Comments

  1. Congratulations for your achievement..:)

    ReplyDelete
  2. Quote terakhir tembus kepala lol Congratulation nevertheless!

    ReplyDelete
  3. I think soalan kbat tu ikut logik je.

    Papepun tahniah ;D

    ReplyDelete
  4. good luck in the future...think deeper and precise make you realise something hidden in between..

    ReplyDelete
  5. Congrats bro... kau tak mension aku pon senior kau(luqman) sedih aku ��

    ReplyDelete
  6. Good job bro and congratulations for the stellar result.
    Regarding your KBAT'S opinions, i am totally agree with you. Students should think critically and creatively in order to make sure their brains work properly.

    ReplyDelete
  7. tahniah untuk awak! and one thing for sure, pasal bio tembikai petak tu, saya budak daily pun tak tgk majalah tiga and tak pernah tau pun tembikai tu wujud ok. papepun, tahniahh!! goodluck untuk the next step! :)

    ReplyDelete
  8. tahniah! you deserve it. wish me luck in SPM next year.😀

    ReplyDelete
  9. Boleh sampaikan pada rakan2 yang mempunyai anak atau rakan lepasan SPM.
    Untuk kemasukan ke KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS 🏫 IPTS bawah Anak Syarikat Majlis Agama Wilayah Persekutuan (MAIWP). Elaun sara diri bulanan diberikan .
    Mohon sebarkan maklumat dan informasi yg diterima.
    KOLEJ UNIVERSITI ANTARABANGSA PICOMS mencari pelajar lepasan SPM yg berminat untuk mengikuti kursus di peringkat DIPLOMA.
    Kursus Yang Ditawarkan:
    ▶Diploma Sains Kejururawatan
    ▶Diploma Pembantu Perubatan
    ▶Diploma Kesihatan Persekitaran
    ▶Diploma Sains Perubatan
    ▶Diploma Farmasi
    ▶Diploma Kesihatan Dan Keselamatan Pekerjaan (OSH )
    ▶Diploma Pengurusan Hotel
    ▶Diploma Pengurusan Logistik
    ▶Diploma Pengurusan Sumber Manusia

    Kemasukkan: JULY 2019
    Tarikh Pendaftaran: 06 & 07 Julai 2019
    Tempoh Kursus : 3 tahun

    KELEBIHAN DI PIUC
    • Pendaftaran RM195💶💰 sahaja.
    • Kolej hak milik penuh dibawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) 🕌.
    • Pinjaman PTPTN disediakan kepada pelajar💰💰.
    • Duit Sara Diri bulanan RM300💵💵 kepada yang layak.
    • Asrama🏬 dan pengangkutan 🚌🚌Disediakan.
    • Penerbangan pergi🛫 dan balik 🛬Sabah dan Sarawak ditanggung setelah tamat pengajian.
    • Terbuka kepada semua bangsa 🧕🏻👳♂👲🏻.
    • Pasaran pekerjaan 85% - 95 % selepas tamat pengajian.
    • "Highly job marketability".
    • Tertakluk kepada terma dan syarat.

    Berminat Untuk Memohon?
    WhatsApp/sms ;-
    <>Nama🙋🏼♂🙋🏼♀
    <>Alamat 🏬
    <>NO Hp 📱
    <> Gambar Kad Pengenalan 📑📸
    <> Gambar Slip SPM 📑📸
    <>Email 💻
    Hantar Kepada
    ▶ 0102757767

    Www.picoms.edu.my / https://amellark95.blogspot.com/2019/03/picoms-pengambilan-sesi-july-2019.html 💻
    Mohon Untuk Hebahkan Berita Dan Peluang Ini.
    MOHON SHARE!!!

    Tolong sebarkan berita baik. Kalau bukan anak kita mungkin ada anak2 rakan kita. Jangan tutup pintu peluang mereka.Satu pintu kita buka utk org lain, In Sha Allah 7 pintu Allah buka utk kita. Aamiin

    ReplyDelete
  10. hai..good sharing and nice blog dik..anyway..akak nk share ,ade adik2 lepasan spm ?

    nak cuba mohon utk program pendidikan awal kanak kanak?trus wsp sis k sis bg info 011-16930576...intake utk nov dh dibuka bole mohon =progrm UPSI ni.. dan jika ada brminat bidg nursing/farmasi pun bole pm sis..sis bg info...dh 8 tahun sis jaga program akademik bolehla sis advice ckit ckit

    ReplyDelete