Tips Calon PT3 Kertas Bahasa Melayu (Soalan Bahasa Malaysia Peribahasa PART I)


         Apa khabar saudara saudari pembaca,Mungkin anda yang membaca etry ni bakal menduduki PT3 pada tahun ini.Kalau yang bukan saya mohon jasa baik anda kongsikan kepada mereka kerana saya rasa entry ini sangat membantu untuk calon yang akan menduduki PT3 menyelamatkan at least 4 markah  dalam kertas Bahasa Melayu untuk skor A.Sejujurnya ketika PT3 dulu Ujian Bahasa Melayu Bertulis saya skor B.Saya sangat kecewa dan saya tidak tahu mana silap saya.Jadi saya tulis entry ini agar anda semua tidak mengulangi nasib yang sama seperti saya.Jadi topik kali ini peribahasa.Jadi saya akan bagi peribahasa bergambar.Supaya bila anda tengok gambar ini anda akan teringat sekaligus hafal apa peribahasa yang berkait dengan gambar tersebut.Good luck.Fighting!!!
                             




                                                            Ada udang disebalik batu
 




Air dicincang tak akan putus



 
                                                  Bagai pinang dibelah dua
 

                                                     Bagai kucing dengan anjing




Bagai aur dengan tebing

                                      
Bagai cendawan tumbuh selepas hujan
 
Bagai murai dicabut ekor
 
Nasi sudah jadi bubur
 

Bagai lintah menghisap darah
Kecik tapak tangan,nyiru kami tadahkan
Terdengar guruh di langit,air tempayan dicurahkan



Gajah sama gajah, pelanduk mati di tengah tengah
Biduk lalu kiambang bertaut
 
Haruan pulang ke lubuk
 
Ukur baju di badan sendiri
 
Rumah dah siap,pahat masih berbunyi

 

Ular menyusup akar takkan hilang bisanya

 
Disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga
 
Bagai ayam disambar helang

              Akan bersambung di bahagian ke dua kerana masih ada banyak lagi peribahasa peribahasa yang akan kita kupas dan membantu anda  mengulangkaji.Jika anda seorang murid maka promote la cikgu anda untuk menjadikan blog ini sebagai rujukan peribahasa guru anda.Kepada guru anda boleh print dan edarkan kepada murid murid anda sebagai latih tubi,Kepada yang tiada kena mengena?Jangan berat tangan untuk berkongsi.Bawah tu ade butang share.Sekian jumpa lagi :)

Post a Comment

2 Comments