Tips Mudah Menghafal SPM (Kimia) Bab8 (Garam) Part II (Tips Mengayat) RoadToSPM


 Pada awalnya pendapat aku pun macam dalam caption ni jugak.Maybe opinion aku tu akan berubah mengikut peredaran masa.Sebab kat sini ibadah aku terjaga,kalau balik rumah hilang ke mana.Then,kat sini pandangan kau tejaga compare kalau kau berjalan kat tengah bandaraya.

Asalamualaikom gais.Tahukan bab Garam ni menghantui Form 5.Sibuk nak ulang kaji bab form4 dan bab ni yang paling di beri penekanan.So boleh ker kita permudahkan bab ni dan guna tuk mengayat???Lets try gais~

Image result for garam

Maksud garam
Awak!Kalau  awak nak tau saya bahagia sebab awak.Sebab awaklah ion besi or ion ammonia(kekasih baru) yang menggantikan asid hidrogen(ex).Lalu garam kita(cinta kita) yang neutral(suci) pun terbentuk.
p/s senang nak ingatkan?tapi jangan tulis cerni kat periksa lak.kay!!

Jenis Garam
Nak Ke Sana Ker?
Natrium
Klorin
Sulfur
Karbonat


Penyediaan garam larut

Preparing Salts Of Potassium, Sodium And Ammonium

Mak saya tak kasi kita dating.Sebab saya asid dan awak alkali.Kalau react (dating)Nanti ade orang ke tiga...Air dan garam... :P
Langkah Penyedian


Preparing Salts Of Non-"Potassium, Sodium And Ammonium"


Langkah Penyediaan

Penyediaan Garam Tak Larut
nota

Warna Ion
p/s:Im still think how to make this thing easy to memorised.Any idea???

Kesan Pemanasan
Karbonat
nitrat
Sulfida
Klorida

Saya ingin memohon maaf kerana subjek kimia ni banyak prosedur than penakrifan,Saya sendiri pun tak tahu nak permudahkan macam mana.
Image result for MUKA STRESS

Identfying Gas
Awak... nak tau tak camner saya kesan perubahan emosi awak?
Macam mana?
Pakai kayu uji berbara.
Kalau awak marah macam masukkan kayu kat oksigen (api menyala)
Kalau marah awak dah reda macammacam masukkan kat gas hidrogen (bunyi pop dan padam)
Tapi kalau awak dah mula bosan ngan saya...saya boleh tau pakai air kapur....Sebab dia macam hati awak.Makin keruh....
Sebab tu saya pakai jeng jeng jeng
Potassium Dichromate (VI) untuk tukarkan sulfur dioksida yang byat hati awak warna oren(panas) jadi hijau .
Dan untuk tebus kesalahan  saya masukkan kertas litmus biru dalam tiub bergas klorin untuk menukarkannya jadi putih semula.
Dan kalau salah yang tak boleh dimaafkan.Tak perlah saya pakai gas ammonia tukarkan kertas litmus merah jadi biru.Asalkan awak tak benci saya.

Bab identifying Anion dan Kation tak mampu dipermudahkan sebab semuanya eksperimen dan pemerhatian.

Sampai disini sahaja.Segala kekeurangan mohon diampun.Sila subscribe dan follow blog saya untuk part yang akan datang.Sila klik link iklan dalam blog ini sebagai sumbangan ikhlas anda.Berjumpa lagi di part ke tiga akan datang.Bye
Image result for MUKA STRESS
ikhlas daripada
Khaidir Amir 
-To Be Continued-
Anda terlepas part sebelumnya???
TipsMenghafalFizik&Biologi (CaraMengayatAwek) PartI

Post a Comment

7 Comments