Thursday, 8 January 2015

Narcissistic Personality Disorder Symptoms,Mitos Narcissus (Penyakit Kaki Selfie)

   
  Anda buka facebook,instagram di timeline selalu kita jumpa selfie.Selfie adalah gambar yang kita ambik sendiri.Hasil kajian yang dipaparkan di surat khabar terkemuka Malaysia menunjukkan sehari di dunia telah mengupload 300 juta gambar kedalam facebook dan sebahagiannya adalah selfir.Antara yang saya pick random jangan marah kalau ini gambar anda.Saya pinjam.


            Sebentar tadi saya menonton Forum Perdana Hal Ehwal Islam di RTM1.Ustaz Badli Shah mengatakan orang yang selfie ni ada penyakit  Narcissistic Personality Disorder Symptoms.Apa benda ni?NPDS ni penyakit kepada kaki selfie yang berasa kagum terhadap paras rupa sendiri.
Antara karekteristik orang menghidap NPDS
-corak lama daripada kebesaran (sama ada dalam fantasi atau tingkah laku sebenar), satu keperluan bagi kekaguman, dan biasanya kekurangan lengkap empati terhadap orang lain. Orang dengan gangguan ini sering percaya bahawa mereka mempunyai kepentingan utama dalam kehidupan semua orang atau kepada sesiapa sahaja yang mereka bertemu. Walaupun corak tingkah laku yang sesuai untuk seorang raja dalam abad ke-16 England, ia biasanya dianggap tidak sesuai untuk orang-orang yang paling biasa hari ini.

-sering memaparkan gila hormat, enggan beribadat kepada Allah, merendah-rendahkan atau sikap. Sebagai contoh, seorang individu dengan gangguan ini boleh mengadu tentang "kekasaran" pelayan kekok atau "kebodohan" atau kesimpulan penilaian perubatan dengan penilaian condescending oleh doktor.

          Gangguan personaliti corak lama bertahan pengalaman dalaman dan tingkah laku yang menyimpang dari norma budaya individu. Corak yang dilihat dalam dua atau lebih daripada perkara-perkara berikut: kognisi; mempengaruhi; fungsi interpersonal; atau kawalan gerak hati. Corak yang kekal adalah tidak fleksibel dan meluas di seluruh pelbagai situasi peribadi dan sosial. Ia biasanya membawa kepada kesusahan yang besar atau kemerosotan dalam sosial, kerja atau kawasan-kawasan lain berfungsi. Corak ini stabil dan tempoh yang panjang, dan permulaan yang dapat dikesan kembali ke awal dewasa atau remaja.

Simptom Narcissistic Personality Disorder

-Mempunyai rasa megah diri-kepentingan (contohnya, membesar-besarkan pencapaian dan bakat, menjangka untuk diiktiraf sebagai unggul tanpa pencapaian setimpal)

-Asyik dengan fantasi kejayaan tanpa had, kuasa, kebijaksanaan, kecantikan, atau cinta yang ideal

-Percaya bahawa dia adalah "khas" dan unik dan hanya boleh difahami oleh, atau perlu mengaitkan dengan, orang lain khas atau tinggi status (atau institusi)

-Mempunyai rasa yang sangat kuat kelayakan, contohnya, jangkaan yang tidak munasabah rawatan terutamanya yang menggalakkan atau pematuhan dengan automatik nya jangkaan.

-Adalah bersifat mengeksploitasi orang lain, contohnya, mengambil kesempatan daripada orang lain bagi mencapai matlamat sendiri.

-Tidak mempunyai empati, contohnya, tidak bersedia untuk mengenal atau mengenal pasti dengan perasaan dan keperluan orang lain.

-Sering tidak senang dengan orang lain atau percaya bahawa orang lain tidak senang dengan dia atau dia

-Dengan sering menunjukkan sombong, tingkah laku atau sikap sombong.

Bagaimana Narcissistic Personality Disorder Dikesan?

Gangguan personaliti seperti gangguan personaliti narcissistic biasanya didiagnosis oleh profesional kesihatan mental yang terlatih seperti pakar psikologi atau psikiatri. Pakar perubatan keluarga dan pengamal am biasanya tidak terlatih atau yang lengkap untuk membuat jenis ini diagnosis psikologi. Oleh itu, sambil anda pada mulanya boleh berunding dengan pakar perubatan keluarga tentang masalah ini, mereka perlu merujuk anda kepada profesional kesihatan mental untuk diagnosis dan rawatan. Tiada makmal, ujian darah atau genetik yang digunakan untuk mendiagnosis gangguan personaliti.

Ramai orang dengan gangguan personaliti narcissistic tidak mencari rawatan. Orang dengan gangguan personaliti, secara umum, tidak sering mencari rawatan sehingga gangguan mula ketara mengganggu atau sebaliknya memberi kesan kepada kehidupan seseorang. Ini yang paling sering berlaku apabila sumber menghadapi penyakit seseorang diregangkan terlalu nipis untuk menangani tekanan atau peristiwa-peristiwa hidup yang lain.

Diagnosis untuk gangguan personaliti narcissistic dibuat oleh profesional kesihatan mental membandingkan gejala anda dan sejarah hidup dengan yang disenaraikan di sini. Mereka akan membuat penentuan sama ada gejala anda memenuhi kriteria yang diperlukan untuk diagnosis gangguan personaliti.

Mitos Narcissus
           Dalam mitologi Yunani, Narcissus (/ nɑrsɪsəs /; Greek: Νάρκισσος, Narkissos) seorang pemburu dari wilayah Thespiae dalam Boeotia yang terkenal kerana keindahannya. Beliau adalah anak kepada dewa sungai bernama Cephissus dan peri bernama Liriope. [1] Beliau merupakan seorang yang sangat bangga, kerana dia menghina orang-orang yang mencintai beliau. Musuh perasan tingkah laku ini dan menarik Narcissus kolam, di mana dia melihat wajahnya sendiri di dalam air dan jatuh cinta dengannya, tanpa menyedari ia adalah semata-mata imej. Tidak boleh meninggalkan keindahan wajahnya, Narcissus lemas. Narcissus adalah asal-usul narsisisme istilah, penAtapan dengan diri sendiri.

          Banyak versi mitos ini telah terselamat daripada sumber-sumber kuno. Versi klasik adalah oleh Ovid, yang terdapat dalam buku 3 Bertukar beliau (selesai 8 AD); ini adalah kisah Narcissus dan Echo. Satu hari Narcissus telah berjalan di dalam hutan apabila Echo, seorang dewi gunung (gunung peri) melihat dia, jatuh cinta mendalam, dan mengikuti Dia. Narcissus merasakan dia sedang diikuti dan menjerit "Siapa di sana?". Echo berulang "Siapa di sana?". Beliau akhirnya mendedahkan identiti beliau dan cuba untuk memeluk dia. Dia melangkah jauh dan memberitahunya untuk meninggalkannya seorang diri. Dia kecewa dan menghabiskan seluruh hidupnya di lurah kesepian sehingga apa-apa tetapi bunyi gema kekal kepadanya. Nemesis, dewi dendam, belajar daripada cerita ini dan memutuskan untuk menghukum Narcissus. Dia terjebak kepada suatu kolam di mana dia melihat wajahnya sendiri. Dia tidak sedar ia hanya imej dan jatuh cinta dengannya. Beliau akhirnya menyedari bahawa cintanya tidak dapat ditangani dan membunuh diri. [1]


Versi awal disifatkan kepada penyair Parthenius Nicaea itu, terdiri sekitar 50 SM, baru-baru ini ditemui semula di kalangan papirus Oxyrhynchus di Oxford. [3] Seperti versi Ovid, ia berakhir dengan Narcissus membunuh diri. Versi oleh Conon, sezaman dengan Ovid, juga berakhir dengan bunuh diri (riwayat-riwayat, 24). Di dalamnya, seorang lelaki muda yang bernama Aminias jatuh cinta dengan Narkisus, yang telah menolak suitors lelakinya. Narcissus juga menolak dia dan memberi pedang. Aminias membunuh diri di depan pintu Narcissus ini. Beliau telah berdoa kepada tuhan untuk memberikan Narcissus pengajaran untuk semua kesakitan beliau menimbulkan. Narcissus berjalan dengan kolam air dan mengambil keputusan untuk minum beberapa. Dia melihat wajahnya, menjadi terpesona olehnya, dan membunuh diri kerana dia tidak boleh mempunyai objek keinginan beliau. [1] Satu abad kemudian penulis perjalanan Pausanias mencatatkan varian novel cerita, di mana Narcissus jatuh cinta dengan kembarnya kakak dan bukannya dirinya (Panduan ke Greece, 9.31.7). [4]

            
"ada juga menyatakan bahawa setelah Narcissus membunuh diri tumbuh satu spesis bungan dan di beri nama sempena nama pemuda berikut."

         Ini adalah hasil kajian saya yang saya buat dengan mencari rujukan di internet.Saya rasa benda seperti ini elok dikongsi sebagai pengetahuan awam dan kita bila jumpa orang selfie kita boleh cakap benda ni.Masa ni boleh tunjuk pandai yer tak?

"Sejujurnya kadang kadang saya tengok cermin masa mandi saya melting dengan mata saya sendiri.Macam Jepun ker macam Korea."




6 comments:

  1. manusia ni kan suka menjadi ikut-ikutan, bila dah terlalu obses jadilah suatu penyakit kan, nice sharing Khaidir, singgah malam ke sini :)

    ReplyDelete
  2. thanks sudi singgah :)
    sajer share satu benda yang luar dari kebiasaan untuk manfaat bersama :)

    ReplyDelete
  3. Wow, info yg menarik. Tak tau pula sejarahny mcm ni. :)

    ReplyDelete
  4. kalau nak tunjuk pandai kat kawan en?try cakap benda ni masa dorang selfie...konfem anda di respek diorang ahahaha :P

    ReplyDelete
  5. Info yang sangat menarik. Nice sharing

    ReplyDelete

Popular Posts

Recent

Jom Borak!!!